Wedstrijdverslag Heren 1

Wijchen wint thuis van Culemborg

Afgelopen zondag stond de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen op het programma voor Wijchen Heren 1.  Hekkensluiter Culemborg was de tegenstander. Wijchen had nog wat tegen hen te bewijzen na de nederlaag uit in Culemborg een half jaar eerder. En het bewijs dat zij beter zijn, zou er komen. De winst was dit keer terecht voor thuisploeg Wijchen.

Met een goede dosis zonlicht, ingesmeerde gezichten en veel publiek langs de zijlijn leek al snel duidelijk dat het een mooie middag zou worden. Zowel door spelers, coaches als publiek uit Wijchen werd er genoten van het hockey en het weer.

De eerste helft startte Wijchen overwegend aanvallend. Het duurde vaak niet lang voordat zij weer in balbezit kwamen na balverlies. Met het vele balbezit werden er ook kansen gecreëerd. De spitsen van Wijchen leken echter nog niet erg scherp en goals volgden daarmee nog niet. Het was middenvelder Lars Wortelboer die met een eigenhandig afgedwongen strafbal de score opende. Hij bewees zijn kwaliteit maar eens met een harde push in de kruising van het doel. De keeper van Culemborg dook nog naar de goede hoek, maar had geen schijn van kans tegen dit geweld. Na de 1-0 volgden nog enkele strafcorners, vooral in het voordeel van de Wijchenaren. Tijdens de strafcorners en daarbuiten zou niet meer gescoord worden tot het rustsignaal.

In de rust werd wel duidelijk dat iedereen van de thuisploeg er hetzelfde over dacht. In de tweede helft moest gescoord worden om de winst zeker te stellen. Het verschil van één doelpunt was daar te mager voor. En dat het kon, dat scoren, daar hadden ze gelukkig allen  vertrouwen in. Toch leek Culemborg in de tweede helft beter in hun spel te komen. Tot scoren kwamen zij echter niet. De strafcorners die zij behaalden werden veelal verkeerd aangegeven en doelpogingen werden gepareerd door keeper Gijs Castelijns.  De strafcorners bij Wijchen verliepen ook verre van ideaal. Toch lukte het Daniël Duijzer tijdens één van de 'mislukte' strafcorners om Guus Megens te bereiken die recht voor zijn tegenstanders goal stond. De bal nog even bij zich houdend, zocht hij zijn weg langs de keeper en dat lukte. Nog 20 minuten een 2-0 voorsprong verdedigen, lukte Wijchen vaak niet dit seizoen. Nu lukte het wel. Rein van Verschuer sloeg zijn team zelfs naar een 3-0 eindstand.

De winst voor Wijchen van afgelopen zondag ligt in de lijn der verwachting. Het team van Angelique Somermans lijkt de laatste weken wat constanter te presteren. Ook tegen hooggeplaatste teams worden goede wedstrijden neergezet. Helaas vaak wel met verlies als uitkomst. Met de winst zondag werd in ieder geval het publiek vermaakt en beloond voor hun geloof in Wijchen Heren 1. Of degradatie ontlopen kan worden, moet nog maar blijken. Volgende week wordt de laatste competitieronde van dit jaar gespeeld. Voor Wijchen staat Barneveld, de huidige nummer 2, op het programma.