Wedstrijdverslag Heren1

Wijchen pakt koppositie in competitie

Afgelopen weekend stond er weer een druk hockeyweekend voor de mannen van MHC Wijchen Heren 1 op het programma. Vrijdag werd er in de silvercup - het bekertoernooi van de KNHB - gespeeld tegen derdeklasser Ares. Zondag was Berlicum hun tegenstander. Een belangrijke wedstrijd in die zin dat winst de koppositie in de competitiestand zou betekenen.

Op deze warme herfstdag waren de mannen van Wijchen scherp vanaf het eerste fluitsignaal. Al na 2 minuten wist de Wijchende spits Tim de Groot de score te openen voor zijn team. Op aangeven van Sjors Reith schepte hij de bal achter de keeper. Nog in het eerste kwart verdubbelde Lars Wortelboer de voorsprong door uit een strafcorner te scoren. De 3-0 kwam op naam van Jelle Maaskamp die de bal hard tussen de benen van de keeper door sloeg. Bij deze comfortabele voorsprong werd er gerust.

Wijchen wist dat het nog niet achterover kon gaan leunen. Te vaak hebben zij een gelijke voorsprong uit handen gegeven om zich dat nu niet te realiseren. De volgende goal kwam dan ook van een Wijchense stick. Sjors Reith maakte een solo actie van zo'n 50 meter en wist wonderbaarlijk tegenspeler en -keeper te foppen. Toch was het niet Wijchen wat het derde kwart domineerde. Berlicum leek beter in hun spel te zijn gekomen en bracht zichzelf terug in de wedstrijd door tweemaal te scoren. Bij 4-2 was de spanning te snijden bij de Wijchense spelers en toeschouwers. Zou het weer eindigen in een gelijkspel of verlies zoals de afgelopen jaren wel vaker? Niets bleek minder waar. In het vierde kwart herpakten de Wijchenaren zich en wederom had hun tegenstander niks meer in te brengen. Gescoord werd er nog tweemaal, maar beide werden op jammerlijke wijze niet toegkend. Nodig had het thuisteam deze goals uiteindelijk niet, want de winst was binnen met na 70 minuten: 4-2.  Man of the match werd middenvelder Jelle Maaskamp.

Met de winst van afgelopen zondag tegen Berlicum heeft Wijchen Heren 1 zich de koppositie in de competitie toegeeigend. Precies zoals coach Marc Slaats van plan was pakt zijn team de leiding met als doel deze niet meer weg te geven. De volgende competitiewedstrijd staat voor Wijchen gepland op 27 oktober tegen Peel en Maas.

Vrijdag werd helaas verloren van Ares Heren 1 in het bekertoernooi. De drie goals van Wijchen, gemaakt door respectievelijk Lars Wortelboer, Marijn Bos en Tim de Groot waren onvoldoende om te winnen en daarmee de volgende ronde te bereiken. Bij een eindstand van 3-5 mag Wijchen toch trots zijn op het goede spel. Een pluspunt is wel dat Wijchen Heren 1 zich het verdere seizoen volledig kan richten op het kampioenschap in de competitie.