Wedstrijdverslag Heren 1

Hockeyheren zetten belangrijke stap richting promotie

Afgelopen zondag stond voor de hockeyheren van MHC Wijchen een belangrijke wedstrijd op het programma. Op eigen veld speelden zij tegen de Eindhovense studenten van Don Quishoot. Bij winst zou Wijchen de tweede plek in de competitie overnemen van de Eindhovenaren. Bij verlies zouden de kansen op promotie wel verkeken zijn. Onder toeziend oog van honderden fans wist Wijchen te winnen waarmee ze op koers liggen voor promotie naar de tweede klasse.

Zondagmiddag waren de knallen in de wijde omgeving te horen. De fans van Wijchen hadden kosten nog moeite gespaard en moedigden hun team aan met vuurwerk en groene rookfakkels. Aan de fans zou het in ieder geval niet liggen deze middag. De Wijchenaren startten stroef aan het eerste kwart. Waar zij tijd nodig hadden om warm te draaien, benutte opponent Don Quishoot één van hun eerste veldkansen (0-1). Toen Wijchen eenmaal warm was volgde een reeks strafcorners in het tweede kwart. Topscorer Lars Wortelboer bewees zijn team andermaal een dienst door de 1-1 te scoren, waarmee de spanning volop terugkeerde in de wedstrijd. Nog vóór de rust kwamen de Eindhovense studenten echter weer op voorsprong door de 1-2 te scoren.

Tijdens de rust keken de mannen van Wijchen elkaar nog eens goed in de ogen. Vandaag telde alleen een winstpartij. De volgende 35 minuten zouden dan ook cruciaal zijn in de strijd om promotie, hetgeen zij al het hele seizoen van dromen. Wijchen stapte dan ook als collectief het veld op in de tweede helft. Met degelijk verdedigend spel en beter combinatiespel werden steeds minder kansen weggegeven en meer kansen afgedwongen. En mét resultaat. Wederom was het Lars Wortelboer die de stand gelijktrok (2-2). Beide teams waren gekomen voor een overwinning en vochten voor wat ze waard waren. Met wat hulp van de doellat en -paal wist Wijchen keeper Loek Pelser echter zijn doel schoon te houden voor de rest van de wedstrijd. De beslissing viel toen spits Tim de Groot (TdG), op aangeven van Emil Bastin, als een volleerd tennisser de bal in de touwen joeg (3-2). Toen het eindsignaal klonk verdween eindelijk alle spanning voor de spelers en fans van Wijchen.

Wijchen liet zich zondag hockeyend niet van hun sterkste kant zien. Met een ijzersterke mentaliteit en groepsgevoel wisten zij toch als winnaars van het veld te stappen. De overwinning werd vervolgens uitbundig gevierd met de talrijke aanwezige fans. Met de winst op Don Quishoot nemen de Wijchense hockeyheren de tweede plaats in de competitie over, welke recht geeft op promotie naar de tweede klasse. Met nog drie wedstrijden te gaan tegen laaggeplaatste teams, lijkt deze promotie haalbaar. De eerstvolgende wedstrijd zal worden gespeeld op zondag 4 juni vanaf 14:45 in Wijchen tegen Liberty Heren 1.